非営利組織が企業や政府と大きく異なるのは資金源である。企業は売上げによって資金を手にする。政府は税金によって資金を手にする。非営利組織は募金によって資金を手にしなければならない。大義に共鳴する人たちから資金を得なければならない。
The source of its money is probably the greatest single difference between the non-profit sector and business and government. A business raises money by selling to its customers; the government taxes. The non-profit institution has to raise money from donors. It raises its money—at least, a large portion of it—from people who want to participate in the cause but who are not beneficiaries.
しかし募金に追われていたのでは、存在意義さえ危ういといわざるを得ない。したがって、ミッションを募金に従属させることのないよう、資金源開拓のための戦略を必要とする。
A non-profit institution that becomes a prisoner of money-raising is in serious trouble and in a serious identity crisis. The purpose of a strategy for raising money is precisely to enable the non-profit institution to carry out its mission without subordinating that mission to fund-raising.
資金源開拓とは、そのミッションが支持するに値するがゆえに資金を拠出するという、支持者や参画者を獲得する行為である。資金を拠出することによって活動に参画する仲間を開拓することである。
Fund development is creating a constituency which supports the organization because it deserves it. It means developing what I call a membership that participates through giving.
資金源開拓の第一の主役は、理事である。もはや非営利組織の趣旨に賛同するというだけの理事ではなく、自ら資金源となることによって、資金源開拓の先頭に立つ理事が必要である。
Your first constituency in fund development is your own board. The board that simply was in sympathy with the institution, is no longer enough. You need a board that takes an active lead in raising money, whose members give both of themselves and by being fund-raisers, fund developers.
資金源開拓においても、長期的な支援の基盤を築かなければならない。そのためには成果を定義し、寄付者に報告し、納得してもらわなければならない。
In fund development you appeal to the heart, but you also have to appeal to the head, and try to build a continuing effort. The non-profit manager has to think through how to define results for an effort, and then report back to the donors, to show them that they are achieving results.
ドラッカーは、「非営利組織の資金源は募金だ」と総括してしまっていますが、実際には募金の他に、会費、補助金・助成金、事業収入といったものがあります。
また、企業においても、資金源としては売上げの他に借入金や資本金がありますので、ドラッカーは少し極端な表現を使ったということなのでしょう。
内閣府のページにNPOの統計が掲載されており、「特定非営利活動法人の総収入の内訳を見ると、認定を受けていない法人では寄附金が占める割合は2.1%にとどまる。認定法人では15.9%となっている。」とされています。
ドラッカーのいう募金は、統計上の寄付金に相当しますので、募金以外の収入が実は相当多いこともわかります。
それにしても、NPOにとって見返りを求めずに資金を拠出してくれる寄付者がいるということは、心強いことですし、その活動の正しさの裏付けとなるものでもありますから、寄付者を集めるということは、非営利組織にとってとても大事な活動であるといえます。
このセクションの最後にドラッカーは資金源開拓の理想として、「非営利組織への支援を自らの自己実現の一つとしてくれる仲間を作るということである。」と述べています。